Het weer wordt weer aangenaam en de avonden worden weer langer. De perfecte gelegenheid om gebruik te maken van de buitenlucht, lekker buiten hardlopen! Hardlopen werkt geweldig tegen stress, het verbetert je conditie, je spiermassa, je longen en je algemene houding. Het grote voordeel is dat je niet naar de sportschool hoeft te reizen. Je trekt je outfit aan en je kunt direct vertrekken. De drempel om te starten is dus veel lager. Bovendien beweeg je lekker in de buitenlucht. Lees nu hoe je het ook leuk kan houden.

Start als een beginner
Ben je niet in staat om een hele kilometer te hardlopen begin dan met een halve kilometer. Je moet trots zijn op jezelf dat je het in ieder geval probeert. Iedereen begint onderaan de ladder en werkt zich dan naar boven. Je moet jezelf de tijd geven om je uithoudingsvermogen op te bouwen en daarmee kun je dan ook langere afstanden afleggen.

Verlaag je snelheid
Het is niet belangrijk dat je persé snel moet hardlopen. Probeer op een tempo te rennen zodat je een normaal gesprek aan kan gaan met een ander. Je zult dan normaal kunnen blijven ademen, je hoeft hierbij niet te hijgen. Op een ideaal tempo zullen je gewrichten geen pijn gaan doen en je zult het ook veel langer volhouden. Dit zorgt er automatisch ook voor dat het ook veel leuker is.

Stel kleine doelen
Stel voor jezelf kleine doelen, denk hierbij aan het einde van het fietspad, of één rondje om het hele winkelcentrum. Door kleine doelen te stellen voor jezelf blijft het uitdagend, ook het behalen van de kleine doelen zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft. Probeer iedere keer je doelen te vergroten en op deze manier zul je vanzelf zien dat je steeds grotere afstanden kan afleggen.

Geniet van het alleen zijn
Geniet van het moment dat je alleen aan het rennen bent. Je baas is niet in de buurt, je bent helemaal alleen samen met je hardloopschoenen. Denk aan het feit dat je alle tijd voor jezelf hebt en dat je het ook voor je eigen gezondheid doet.

Zoek een maatje
Ben je iemand die gemotiveerd raakt door iemand anders? Zoek dan een hardloopmaatje, want samen kom je verder. Je kunt elkaar aanmoedigen om net die extra meters te rennen of net dat ene rondje extra erbij te pakken. Ook gedurende het hardlopen kun je met elkaar praten waardoor je afgeleid wordt van het hardlopen zelf waardoor je langer en een grotere afstand kan afleggen.

Luister naar muziek
Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat muziek ervoor zorgt dat je afgeleid kan worden van zware lichamelijke inspanningen en het kan ervoor zorgen dat je net dat ene extra stapje kan zetten. Muziek met 120 tot 140 beats per minuut hebben de beste invloed op je lichaam. Wees er wel bewust van dat je tijdens het hardlopen met oordopjes in nog steeds de geluiden van de omgeving mee krijgt, dit uit veiligheidsoverwegingen.

Houd de afstanden bij
Heb je het gevoel dat je geen vooruitgang boekt? Houd je hardloopgegevens bij door middel van apps op je telefoon. Denk hierbij aan MapMyRun, RunKeeper of Runtastic. Hiermee heb je de mogelijkheid om je boekingen bij te houden.

Heb je wat gehad aan onze tips? Deel dan dit artikel zodat anderen net zoals jou hiervan gebruik kunnen maken! Dit kan door middel van onderstaande social media knoppen ;). Heb je zelf nog tips? Reageer dan hieronder!

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Mis onze gezonde tips en recepten niet langer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd up-to-date!

Vul hieronder je naam en e-mailadres in,