Het Atkinsdieet

Kamp je met overwicht en wil je een blijvende oplossing? Kies dan voor het Atkinsdieet.

Veel mensen hebben op dit moment last van overgewicht, en er komen steeds meer mensen met overgewicht bij. Dr Robert Atkins heeft daarom een dieet ontwikkeld waarbij er gezonde voeding met minder koolhydraten een grote rol spelen en effectief zijn.

Bij het ontstaan van het Atkinsdieet bestond het dieet vooral uit biefstuk en eieren. Aan de hand van de vernieuwde inzichten is het Atkinsdieet tegenwoordig verbeterd. Het is veel effectiever, volwaardiger en gemakkelijker te volgen.

Het afvallen met het Atkinsdieet verloopt in 4 verschillende fasen.

Het Atkinsdieet Fase 1

De eerste fase van het Atkinsdieet duurt 14 dagen. Het doel van deze 14 dagen van het Atkinsdieet is om je verbranding om te zetten naar het gebruiken van vetten voor energie. Tevens maak je je lichaam schoon van slechte koolhydraten, daarom is het belangrijk dat je niet meer dan 20 gram koolhydraten per dag eet. De koolhydraten die je moet eten komen dan van groenten en salades. Na enkele dagen zal je lichaam automatisch vetten gaan verbranden. Om de afvalstoffen uit je lichaam te krijgen is het belangrijk om minimaal 2 liter water per dag te drinken.


Het Atkinsdieet Fase 2

De tweede fase van het Atkinsdieet is er om je gewicht te blijven verliezen en daarbij ook langzaam de hoeveelheid koolhydraten op te bouwen. Gedurende de eerste fase mocht je 20 gram koolhydraten per dag, gedurende de tweede fase wordt dit uitgebreid tot 25 gram koolhydraten per dag.

Op een gegeven moment bereik je een punt waarbij je niet meer afvalt, voor iedereen is dit een ander moment. Wanneer je dit moment bereikt hebt ga dan terug naar het niveau van een week ervoor en kijk dan of je weer afvalt. Je hebt dan je persoonlijke koolhydraatgrens (het Kritische Koolhydraten Niveau) bereikt. Je KKN is de hoeveelheid koolhydraten die je per dag kunt eten, terwijl je nog steeds gewicht verliest.


Het Atkinsdieet Fase 3

De derde fase van het Atkinsdieet is er om vast te stellen hoeveel koolhydraten je per dag kan eten zonder aan te komen. Gedurende de derde fase neem je iedere keer stappen van 10 gram koolhydraten, dat houdt in dat je iedere week 10 gram koolhydraten erbij neemt. Val je nog steeds af dan neem je er weer 10 gram koolhydraten erbij. Val je niet meer af dan doe je een stapje terug en haal je weer 10 gram koolhydraten eraf.

Zo moet je voor jezelf vaststellen wat voor jou de ideale aantal koolhydraten is om op je gewicht te blijven.


Het Atkinsdieet Fase 4

De vierde fase van het Atkinsdieet is er voor de rest van je leven. Op dit moment weet je hoeveel koolhydraten je per dag kunt eten om op je streefgewicht te blijven. Het aantal koolhydraten dat je per dag kan eten verschilt per persoon.

Fase 4 komt erop neer dat je niet aankomt en geen suiker of geraffineerde koolhydraten (wit brood/witmeel producten, witte rijst etc.) eet.

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Mis onze gezonde tips en recepten niet langer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd up-to-date!

Vul hieronder je naam en e-mailadres in,