Genieten en Afslanken - Hoeveel suiker mag een kind hebben?Iedere ouder heeft zich deze vraag wel eens gesteld. Hoeveel suiker mag mijn kind nu precies hebben?

De meeste van ons eten teveel suiker dan wordt geadviseerd, het gaat dan met name om de ‘vrije suikers’. Maar wat zijn nu de ‘vrije suikers’? ‘Vrije suikers’ zijn alle suikers die worden toegevoegd aan eten en drinken, deze zijn niet natuurlijk aanwezig.

Wat gebeurt er als kinderen teveel suiker eten?

Wanneer we teveel suiker eten betekent dat meestal dat we teveel calorieën naar binnen krijgen en als we die niet gebruiken dat ons lichaam dit omzet in vet. Laat dat nou juist hetgeen zijn waar we juist vanaf willen. Teveel suikers kan dus leiden naar overgewicht en als dit al gebeurt bij onze kinderen dan kan dit op latere leeftijd snel leiden tot overgewicht of obesitas.

Met dit in ons achterhoofd willen we graag weten hoeveel ‘vrije suikers’ onze kinderen mogen hebben. Er is altijd een klein beetje ruimte voor de kinderen, maar dit moet geen gewoonte gaan worden. Het moet meer een extraatje zijn dan een gewoonte. Voedsel met een hoger suikergehalte zorgen ervoor dat kinderen minder vitamines en mineralen binnen krijgen. Het kan eventueel zo uit de hand lopen dat de ‘vrije suikers’ de voedzame voeding van kinderen gaan vervangen wat weer ten koste gaat van hun groei en ontwikkeling.


i

Leeftijd Maximale hoeveelheid
suiker per dag
Theelepels
4-6 jaar 19 gr 5
7-10 jaar 24 gr 6
vanaf 11 jaar 30 gr 7

Voeding waar je voor moet oppassen

Koekjes, biscuitjes, cake, chocola, snoepgoed, frisdrank en eigenlijk alles waar een hoge hoeveelheid suiker in zit. Bijna al het drinken waar ‘vrije suikers’ in zitten zitten zorg ervoor dat onze kinderen ongezond leven. Bijvoorbeeld een blikje frisdrank alleen al bevat bijna 9 theelepels suiker.

Tips om ervoor te zorgen dat onze kinderen niet teveel suiker binnen krijgen.

– Zorg ervoor dat je kinderen tijdens het ontbijt niet al teveel suiker binnen krijgen. Bekijk de verpakkingen met ontbijtgranen goed. Zorg ervoor dat ze magere yoghurt met fruit of een portie bosbessen binnen krijgen. Probeer in het weekend de kinderen een gepocheerd ei te geven als alternatief.
– In plaats van taart, cake, gebak, biscuitjes of snoepgoed zorg ervoor dat ze ongezouten nootjes, groente, kaasstengels, rijstwafels met een vleugje pindakaas of gesneden plakjes bananen binnen krijgen als tussendoortje.
– In plaats van frisdrank probeer ze om spa rood of suikervrije sappen te geven. Probeer anders eens een keer koude melk, hierbij kun je er ook voor kiezen om fruit te blenden met ijsblokjes. Hiermee kun je een overheerlijke shake maken voor de kinderen en het is ook nog eens gezond.
– Wees een rol model, geef altijd zelf het juiste voorbeeld!

Heb je wat gehad aan onze tips? Deel dan dit artikel zodat anderen net zoals jou hiervan gebruik kunnen maken! Dit kan door middel van onderstaande social media knoppen ;). Heb je zelf nog tips? Reageer dan hieronder!

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Mis onze gezonde tips en recepten niet langer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd up-to-date!

Vul hieronder je naam en e-mailadres in,