Wandelen en afvallen

Wandelen is een goede manier om te beginnen met afvallen. Vooral voor beginners is wandelen ideaal, je kunt je spieren, gewrichten en conditie op een gemakkelijke manier en op je eigen tempo laten wennen.

Afvallen en lichaamsvet verbranden

Wandelen is voor iedereen geschikt die wilt gaan afvallen. Tijdens het wandelen is er weinig sprake van een enorme krachtinspanning, hierdoor kun je op je eigen tempo je inspanning bepalen.

Je hartslag is bij een goede stevige wandeling op het ideale niveau om vet te verbranden (zo rond de 50 à 60% van je maximale hartslag). Hierdoor verbrand je tot wel 80% van het totaal aantal te verbranden calorieën.

Dagelijks wandelen

Iedere dag een wandeling van ongeveer 30 minuten zorgt ervoor dat je iedere dag ongeveer 100 calorieën per dag verbrandt. Dit lijkt weinig maar op jaarbasis zijn dit allemaal extra kilo’s die je verbrandt.

Hoe sneller en langer je wandelt des te meer calorieën je zult verbranden. Wanneer je iedere dag een uurtje op een flink tempo doorwandelt zul je wekelijks ongeveer 2000 kcal verbranden, dit staat gelijk aan 250 gram pure lichaamsvet. Dat komt erop neer dat je een kilo per maand verbrandt, op jaarbasis ben je dan maar liefst 12 kilo lichaamsvet kwijt.

Enkele wandelfeiten

Volgens vele bewegingsdeskundigen is wandelen één van de beste vormen van lichaamsbeweging die er bestaat. Dat is dan niet alleen voor het afvallen, maar ook voor je algehele gezondheid. Wandelen is iets wat weer leuk, gezellig en hip is.

Wandelen bevordert de vetverbranding in het lichaam
Iedereen die voor het eerst wilt gaan afvallen doet er goed aan om te beginnen met wandelen. Door iedere dag te wandelen laat je je lichaam wennen aan inspanning. Je hartslag is tijdens een flinke wandeling op het ideale niveau voor vetverbranding, hierbij moet je hartslag op ongeveer 50 tot 60% van je maximale hartslag zitten.

Wandelen helpt hart- en vaatziekten voorkomen
Wandelen heeft vele voordelen, één van deze voordelen is dat wandelen zowel goed is voor je gezondheid als voor je lichaamsgewicht. Door te wandelen help je hart- en vaatziekten te voorkomen. Door te wandelen zal je hart een betere conditie krijgen.

Wandelen verbetert de doorbloeding
Wandelen stimuleert de doorbloeding. Een goede doorbloeding zorgt voor meer uithoudingsvermogen en doet je beter in je vel zitten. Een goede doorbloeding is belangrijk om je huid en bindweefsel strak en soepel te houden en om voldoende zuurstof te transporteren.

Wandelen zorgt voor een betere conditie
Wandelen zorgt voor meer uithoudingsvermogen, wanneer je regelmatig wandelt kun je een intensieve sport langer volhouden. Wil je je uithoudingsvermogen echt opbouwen dan die je flink door te wandelen, hierbij moet je een snelheid aanhouden van rond de 6 à 7 kilometer per uur.

Wandelen voorkomt blessures
Wandelen is één van de veiligste bewegingsvormen, het oplopen van een blessure is een laag risico.

Wandelen is ontspannen
Wandelen kan helpen stress te voorkomen, tijdens het wandelen kan je op je gemak over dingen nadenken of juist vergeten. Wandelen werkt namelijk heel ontspannend. Wandelen is een vorm van ontspanning waarmee je ook nog eens afvalt.


Wat vind jij van wandelen voor wat betreft afslanken & gewichtsverlies? Laat hieronder een berichtje achter en beschrijf daarin jouw favoriete soort wandeling!

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Mis onze gezonde tips en recepten niet langer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd up-to-date!

Vul hieronder je naam en e-mailadres in,